"Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα
για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του κι όταν πια
του έχει διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα
να γκρεμιστεί,ενθαρρύνοντας το μαθητή του
να φτιάξει δικές του γέφυρες" (Νίκος Καζαντζάκης)

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

Άγχος εξετάσεων και πώς αντιμετωπίζεται

  Είναι απόλυτα κατανοητό για έναν μαθητή, ανήλικο ή ενήλικα, να αντιμετωπίζει άγχος πριν από την διεξαγωγή μιας εξέτασης. Η μακροπρόθεσμη τριβή με την διαδικασία των εξετάσεων σίγουρα αποτελεί σημαντικό παράγοντα εξοικείωσης με την διαδικασία, ωστόσο το άγχος πριν από τις εξετάσεις είναι πολλές φορές αναπόφευκτο. Για τον λόγο αυτό είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε βασικούς τρόπους αντιμετώπισής του.

  Το πρώτο μας μέλημα είναι η σωστή προετοιμασία για τις εξετάσεις, η οποία ξεκινά πολύ νωρίτερα από το χρονικό διάστημα, το οποίο πολλές φορές ορίζουν οι ίδιοι οι μαθητές, π.χ. έναν μήνα πριν από τις εξετάσεις. Η σωστή προετοιμασία ξεκινά από την στιγμή που θα αποφασίσει κανείς την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας με απώτερο σκοπό την απόκτηση μιας  πιστοποίησης. Όταν η γνώση θεμελιώνεται σε γερές βάσεις με οργανωμένο και συστηματικό διάβασμα, τότε σίγουρα η συμμετοχή σε μια εξέταση είναι λιγότερο στρεσογόνα και κουραστική. Οι σπασμωδικές κινήσεις της τελευταίας στιγμής και οι μη συστηματικές επαναλήψεις μια νύχτα πριν από τις εξετάσεις αποφέρουν συνήθως το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
  Η οργάνωση της μελέτης είναι χρήσιμο να συμπεριλαμβάνει ένα σχετικά λεπτομερές χρονοδιάγραμμα με τις ώρες μελέτης βάση του προσωπικού χρόνου του μαθητή και ένα «ημερολόγιο» στο οποίο θα καταγράφονται τα σημαντικότερα λάθη καθώς και τα σημεία της γραμματικής, του συντακτικού ή του λεξιλογίου που δυσκολεύουν τον κάθε ένα προσωπικά. Με αυτόν τον τρόπο ελέγχει ο μαθητής, σε συνεργασία πάντοτε με τον καθηγητή, την πρόοδο του στην ξένη γλώσσα όπως επίσης και τα τρωτά του σημεία, ώστε να αποφευχθούν εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής (π.χ. δεν επαρκεί ο χρόνος για την ολοκλήρωση της ύλης). Είναι διαπιστωμένο άλλωστε, πως αρκετοί μαθητές έχουν την τάση να κάνουν πολλές επαναλήψεις σε πράγματα τα οποία γνωρίζουν, κάτι που υποσυνείδητα τους ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την σιγουριά ότι γνωρίζουν το αντικείμενο και θα πετύχουν.
  Ένα άλλο χαρακτηριστικό που εκδηλώνεται από μαθητές πριν από τις εξετάσεις είναι η κόπωση που επέρχεται μετά από υπερβολικό διάβασμα σε συνδυασμό με έλλειψη ύπνου και κακή διατροφή. Η ψυχική μας ηρεμία είναι συχνά αλληλένδετη με την σωματική μας υγεία και ισορροπία. Ο εξαντλημένος και άυπνος μαθητής που δαπάνησε υπερβολικά πολλές ώρες στο διάβασμα, χωρίς αυτό να είναι πάντα αναγκαίο, θέτει σε κίνδυνο την απόδοση του στις εξετάσεις, γιατί είναι πολύ πιθανό να μην μπορεί να συγκεντρωθεί και να αποδώσει την στιγμή που χρειάζεται. Στην ουσία το άγχος για επίδοση και οι πολύ υψηλές απαιτήσεις από τον εαυτό του, τον εξαντλούν και αυξάνουν τις πιθανότητες αποτυχίας.

Συνοψίζοντας…

η συστηματική μελέτη, η οργάνωση του χρόνου, η ικανότητα να εστιάζουμε στις αδυναμίες μας και να προσπαθούμε να βελτιωθούμε, σε συνδυασμό με την σωματική μας ισορροπία είναι η καλύτερη αντιμετώπιση για το άγχος των εξετάσεων. Η θετική σκέψη και η ψυχραιμία ακόμη και αν βρεθούμε αντιμέτωποι με δυσκολίες κατά την διεξαγωγή της εξέτασης είναι πάντα σύμμαχοί μας στην επίτευξη των στόχων μας!

2 σχόλια: