Η ζωή πολλών ανθρώπων είναι
συνυφασμένη με την μουσική. Οι περισσότεροι , αν όχι όλοι, αποζητούμε την
μουσική είτε για να μας διασκεδάσει, να μας χαλαρώσει ή απλά να συντροφεύει την
καθημερινότητα μας. Είναι βέβαιο, ότι η μουσική αποτελεί ταυτοχρόνως μέσο έκφρασης
του πολιτισμού μας, της ιδιοσυγκρασίας μας και της προσωπικότητάς μας. Για τον
λόγο αυτό είναι χρήσιμο, να προσεγγίσουμε την μουσική με την ιδιότητα ενός
εκπαιδευτικού εργαλείου, το οποίο πέρα από την διδακτική χρησιμότητα που
μπορούμε να του αποδώσουμε, ψυχαγωγεί τους μαθητές και ενισχύει τα κίνητρα
μάθησής τους.
Αποτελεί μύθο η πεποίθηση, ότι
η μουσική είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διδασκαλίας μόνο στους μαθητές παιδικής
ή εφηβικής ηλικίας. Σίγουρα τα οφέλη της παιγνιώδους διδασκαλίας που συνδυάζεται
με τραγούδια και μουσική είναι πολλά για τους ηλικιακά μικρούς μαθητές, καθώς
όμως είναι λίγο πολύ γνωστά και εν μέρει αυτονόητα, είναι χρήσιμο να
προσεγγίσουμε την μουσική ως αναπόσπαστο κομμάτι στο ξενόγλωσσο μάθημα
ενηλίκων.
Ενίσχυση της ακουστικής
κατανόησης
Οι μαθητές που ξεκινούν ήδη από
το στάδιο των αρχαρίων να έχουν μουσικά ακούσματα στην γλώσσα την οποία
μαθαίνουν, έχει διαπιστωθεί ότι εξοικειώνονται γρηγορότερα και ευκολότερα με
την προφορά και την άρθρωση των φθόγγων,
καθώς η μελωδία τους βοηθά να μιμηθούν πιστά αυτό το οποίο άκουσαν και να το
αναπαράγουν σωστά, ακόμη και αν πολλές φορές δεν κατανοούν απολύτως αυτό το
οποίο σωστά προφέρουν. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι η επαφή με την μουσική
κρίνεται ακόμη πιο απαραίτητη κατά την εκμάθηση γλωσσών, από τις οποίες δεν
έχουμε πολλά ακούσματα στην καθημερινότητά μας, όπως παραδείγματος χάριν η
Γερμανική γλώσσα.
Ενίσχυση του λεξιλογίου
Η μουσική και τα τραγούδια
μπορούν πολλές φορές να αντικαταστήσουν κείμενα του βιβλίου ή και να
χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά, με στόχο να βελτιωθεί το λεξιλόγιο των μαθητών.
Η κατάλληλη επεξεργασία των στίχων ενός τραγουδιού σε μορφή κειμένου, επιτρέπει
στον καθηγητή να χρησιμοποιήσει κάθε τραγούδι ως υλικό για την διεξαγωγή ποικίλων
ασκήσεων. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι η άσκηση συμπλήρωσης κενών
λέξεων, αντί της παραδοσιακής ορθογραφίας (Lückendiktat) ή
ακόμη και ασκήσεις πολλαπλής επιλογής ως προς το περιεχόμενο των στίχων.
Ουσιαστικά οι στίχοι κάθε τραγουδιού αποτελούν δυνητικά ένα κείμενο που μπορεί
να χρησιμοποιηθεί ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος και να ενισχύσει τα
κίνητρα μάθησης καθώς η μελωδία καθιστά την διαδικασία πιο ευχάριστη από την
επεξεργασία ενός απλού κειμένου.
Η μουσική ως φορέας πολιτισμού
Το θέμα «μουσική» εντάσσεται
στην θεματολογία των περισσότερων βιβλίων που απευθύνονται σε ενήλικες, καθώς
αποτελεί, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, μέσο έκφρασης του πολιτισμού ενός
λαού. Είναι βασικό, οι μαθητές να έρθουν πιο κοντά στην κουλτούρα της χώρας,
της οποίας την γλώσσα μαθαίνουν, έτσι ώστε το μάθημα να μην παραμένει μια
στείρα μετάδοση γραμματικών και συντακτικών γνώσεων, αλλά να συμβάλει
ουσιαστικά στην παιδεία των μαθητών. Η μουσική, όπως επίσης και ο
κινηματογράφος ή το θέατρο, είναι μια πολύ καλή αφορμή, για την διεξαγωγή ενός
μικρού σχεδίου εργασίας (Projekt) κατά
το οποίο οι μαθητές μπορούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες και να
πραγματοποιήσουν μια παρουσίαση στην τάξη.
Τα είδη της μουσικής είναι πολλά! Για τον λόγο
αυτό είναι βασικό να ληφθεί υπ ‘όψιν η προτίμηση των μαθητών σε κάποιο είδος
μουσικής, ώστε να είναι ακόμη πιο ευχάριστη και διασκεδαστική η όλη διαδικασία.
Παράλληλα πρέπει ο καθηγητής να επιλέγει τραγούδια, τα οποία θα είναι κατάλληλα
για χρήση στο μάθημα της γερμανικής γλώσσας, με κριτήριο την καλή και σωστή
άρθρωση των φθόγγων καθώς και το περιεχόμενο του τραγουδιού. Σας αφήνω με ένα
ανάλογο δικό μου αγαπημένο γερμανικό τραγούδι…
Και να σκεφτείς ότι ο κακομοίρης ο Δαρβίνος δεν μπορούσε να καταλάβει/εξηγήσει πως εξελικτικά αναπτύχθηκε η μουσική από τον άνθρωπο, αφού δεν είναι χρήσιμη στο παραμικρό.... Πόσο λάθος!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μουσική ενεργοποιεί δώδεκα κέντρα του εγκεφάλου, σε αντίθεση με άλλες δραστηριότητες που εντοπίζονται μόνο σε σε ένα σημείο!Ο άμουσος Δαρβίνος θεωρούσε όμως την μουσική μυστήριο...τι να πω...ουδείς αλάνθαστος!
ΑπάντησηΔιαγραφή